Yönetim Danışmanlığı
Aile Şirketleri ve Kurumsallaşma Danışmanlığı
Risk Yönetimi Danışmanlığı
Kriz Yönetimi Danışmanlığı
Fizibilite ve İş Planı Hazırlama Danışmanlığı
Yönetim Sistemleri Danışmanlığı
Üretim Danışmanlığı
İnsan Kaynakları Danışmanlığı
Satış ve Pazarlama Danışmanlığı
Finansal Yönetim Danışmanlığı
Satın Alma Danışmanlığı
Ar-Ge Danışmanlığı
Dijital Dönüşüm Danışmanlığı
Marka, Patent ve Destek Danışmanlığı
Sürdürülebilirlik Danışmanlığı
Koçluk
Yasal Uyum Danışmanlığı
Proje Yönetimi Danışmanlığı
Şirket Satın Alma / Birleşme Danışmanlığı
İletişim Danışmanlığı
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 45001 İş Güvenliği İşçi Sağlığı Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 50001 Enerji Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 20000 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 13485 Tıbbi Cihazlar Yönetim Sistemi Danışmanlığı
AS 9100 Havacılık Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Robotik ve Mekatronik Sistem Danışmanlığı
Anahtar Teslim Fabrika Kurulumu ve Makine Yerleşimi Danışmanlığı
Eğitim ve Gelişim Danışmanlığı
Seçme Yerleştirme Danışmanlığı
Bordrolama Danışmanlığı
Yetenek Yönetimi Danışmanlığı
E-Ticaret / Dijital Pazarlama Danışmanlığı
İş Geliştirme Danışmanlığı
İthalat / İhracat Danışmanlığı
Uluslararası Pazarlama ve Satış Danışmanlığı
Gümrükleme ve Uluslararası Vergileme Danışmanlığı
Para ve Sermaye Piyasaları Danışmanlığı
Portföy Yönetimi ve Yatırım Analizi Danışmanlığı
Tedarik Zinciri Danışmanlığı
Yenilikçi Ürün Geliştirme ve Ticarileştirme Danışmanlığı
Ar-Ge Merkezi Danışmanlığı
Siber Güvenlik Danışmanlığı
Büyük Veri Danışmanlığı
Bulut Bilişim Danışmanlığı
Turquality Danışmanlığı
Hibe ve Fon Desteği Danışmanlığı
Yenilenebilir Enerji Danışmanlığı
Yaşam Koçluğu
Ebeveyn Koçluğu
Aile Koçluğu
İlişki Koçluğu
Sporcu Koçluğu
Satış Koçluğu
Kişisel Verilerin Yönetimi Danışmanlığı
ISO 17021-1 Yönetim Sistemleri Akreditasyon Danışmanlığı
IATF 16949 Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ERP Danışmanlığı
ISO 10002 Müşteri Şikayetleri Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü (YYS) Danışmanlığı
FSC-CoC - Orman Yönetim Sistemi Gözetim Zinciri Danışmanlığı
FSC - FM - Orman Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 14064 Sera Gazı Doğrulama Danışmanlığı
ISO 22716 GMP Kozmetik Danışmanlığı
Çevresel Sürdürülebilirlik Danışmanlığı (Yeşil Mutabakat)
Rekabet Hukuku Uyum Danışmanlığı
Çalışma İlişkileri Uyum Danışmanlığı
Etik Uyum Danışmanlığı
İş Ortakları ve Uyum Danışmanlığı
Kurumsal Yönetim İlkeleri Uyum Danışmanlığı
Ticari Sırların Korunması ve Gizlilik Danışmanlığı
Tisax Otomotiv Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Danışmanlığı
CobIT Danışmanlığı
ISO 27701 Kişisel Verilerin Korunması Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Kariyer Koçluğu
Öğrenci Koçluğu
Mentörlük
SA 8000 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Sedex Tedarikçi Etik Veri Yönetim Sistemi Danışmanlığı
URSA Sorumlu Kaynak Kullanım Sistemi Danışmanlığı
Operasyonel Mükemmellik Danışmanlığı
TPS - Toyota Production System Danışmanlığı
Mentörlük
BRCGS Danışmanlığı
IFS Danışmanlığı
FSSC 22000 Danışmanlığı
Nesnelerin İnterneti Danışmanlığı
Yapay Zeka Danışmanlığı
Sıfır Atık Yönetimi Danışmanlığı
Otomotivde Kalite Kontrol Danışmanlığı
Şirket Değerleme Danışmanlığı
Borç ve Finansman Danışmanlığı
ISO 17025 Test ve Kalib Laboratuvar Gerekleri Danışmanlığı
İnovasyon Yönetimi Danışmanlığı
Süreç Yönetimi Danışmanlığı
Stratejik Planlama Danışmanlığı
Yalın Yönetim Danışmanlığı
Yalın Üretim Danışmanlığı
Çevik (Agile) Yönetim Danışmanlığı
ISO 17020 Muayene Kuruluşları Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Tıbbi Cihaz Teknik Dosya Hazırlama Danışmanlığı
Teknik Danışmanlık
Proses Kontrol Danışmanlığı
Test/Analiz Danışmanlığı
Kalite Kontrol Danışmanlığı
Validasyon/Kalifikasyon Danışmanlığı
Temizoda Kurulum Danışmanlığı
Sterilizasyon Süreç Danışmanlığı
Kültür ve Değişim Yönetimi Danışmanlığı
Performans ve Ödüllendirme Danışmanlığı
Stratejik İK Yapılanması Danışmanlığı
Organizasyonel Gelişim Danışmanlığı
Hedeflerle Yönetim Danışmanlığı
Yönetici Koçluğu
Takım Koçluğu
Müşteri İlişkileri ve Yönetimi Danışmanlığı
CRM ve CXM Danışmanlığı
Müşteri Hizmetleri ve Çağrı Merkezi Yönetimi Danışmanlığı
Müşteri Deneyimi Yönetimi Danışmanlığı
TPM - Toplam Üretken Bakım Danışmanlığı
ISO 22483 Turizm Kalite Yönetim Sistemi Danışmanlığı
ISO 17024 Personel Belgelendirme Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Kimyasal Mevzuat Uyum Danışmanlığı
Yeşil Bina (Leed Sertifikası) Danışmanlığı
Sosyal Medya Yönetimi Danışmanlığı
Genel Teşvik Danışmanlığı
Adil Ticaret (Fair Trade) Danışmanlığı
ISO 15504 SPICE (Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü) Danışmanlığı
ISO 15408 Bilgi Teknolojisi Güvenliği için Değerlendirme Kriterleri Danışmanlığı
Cumhurbaşkanlığı DDO Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi Uyum Danışmanlığı
ISO 41001 Tesis Yönetim Sistemi Danışmanlığı
Bütçe ve Raporlama Danışmanlığı
Şirket Kuruluş Danışmanlığı
Mali Danışmanlık
PCI DSS Danışmanlığı
Enerji Yönetimi Danışmanlığı
Organik ve Geri Dönüştürülmüş Ürün Belgelendirme Danışmanlığı
Sürdürülebilir Marka Danışmanlığı
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Proje Danısmanlıgı
Karbon-Su Ayak İzi Danışmanlıgı
Ar-Ge ve Tasarım Destekleri Danışmanlığı
Yatırım Teşvikleri Danışmanlığı
İhracat Destekleri Danışmanlığı

background

Önce-Sonra Kaizen, Şimdi ise İnsan!



22.11.2021

Önce-Sonra Kaizen, Şimdi ise İnsan!

Önce-Sonra Kaizen, Şimdi ise İnsan!

Merhabalar, önce-sonra kaizen'den ve arkasındaki düşünce yapısından bahsetmek istiyorum.

Kaizen nedir?

Kaizen malumunuz Japonca bir kelime. Hem bir felsefeyi hem de bir metodu anlatıyor. Bence ikisini birden anlamadan doğru bir biçimde meseleyi anlamış olamayız. Klasik tanım ile başlayalım öyleyse. Kaizen, kai ve zen kelimelerinin birleşmesinden oluşan ve sürekli iyileştirme anlamına gelen bir kelimedir. TPS kültürünün temel'i nedir desek, herhalde kaizen demek en doğru tanım olacaktır.

Bir yanı metot dedik. Ancak diğer yanı işin felsefesi! Yıllar önce ilk kaizen eğitimi aldığımda hissettiğim şey, ekibin en yeni ve tecrübesiz parçası olsam da, bir şeyleri değiştirme konusunda belli kurallar çerçevesinde yetkimin olduğuydu. Bu gerçekten mükemmel bir şey. Ancak bunu seven insanlar için!

Yıllar önce ilk kaizen eğitimi aldığımda hissettiğim şey, ekibin en yeni ve tecrübesiz parçası olsam da, bir şeyleri değiştirme konusunda belli kurallar çerçevesinde yetkimin olduğuydu.

İşlerini geliştirmek için çabası olmayan insanları gerçekten anlayamıyorum. Genellikle bahaneleri şöyle şeyler oluyor.

Çok yoğunum
Böyle gelmiş, böyle gider
Bizim burada olmaz
Ben burada mutsuzum
Bu paraya bu kadar
Şimdi kim bununla uğraşacak
Kaizen yapmaya olan tutku, iş yerinizi sevmek ile doğru orantılı bir şey olduğunu düşünmüyorum. Yada en azından olmamalıdır diye düşünüyorum. Çünkü kaizen prosesleri ve işleri geliştirmeden önce, aslında kişinin kendisini geliştirmesiyle alakalıdır. Kişinin kendi ile ilgili bir hedefi ve mücadelesi nasıl olmaz? Ben bunu hiçbir zaman anlayamayacağım herhalde.

Kişinin kendi ile ilgili bir hedefi ve mücadelesi nasıl olmaz?

Danışmanlık desteği verdiğim firmalarda çalışan arkadaşlar genellikle şunu söylüyorum. Sen kendini geliştir, işini geliştir. Eğer şirket senin gelişimine kayıtsız kalırsa, bir sonraki profesyonel tecrübene çok daha donanımlı şekilde git ve hak ettiğini oradan alabil. Ancak donanımını arttırmamış olursan, burada mutsuz olduklarının benzerleri yaşama ihtimalin çok yüksek olacaktır.

Konuyu çok fazla dağıtmadan, kaizen konusuna geri dönüş yapmak istiyorum. Kaizen demokratiktir. Yaka ayrımı yapmadan çalışanların potansiyellerine inanan bu yaklaşımı ya kültür olarak alırsınız, yada bir nevi para kazanma aracı olarak değerlendirirsiniz.(Bu coğrafya da genellikle para kazanmanın bir aracı olarak görüyor şirketler.) Temelde aslında para kazandırmaya bir karşıtlığımız yok. Amaç bu değil mi? Sadece bu değil. Gerçek bir fayda elde etmek istiyorsak sınırlı kadrolar ile kısıtlı konu başlıkları yerine, tüm ekibin dahil olduğu yapılar inşa eder ve herkesin kendi iş süreçlerini iyileştirmesi ve geliştirmesi için fikirler üretmesini sağlarsınız.

Bunun en önemli araçlarından/sistemlerinden biri öneri sistemidir. Öneri sistemleri bu coğrafyada çok farklı şekilde kullanılıyor. Kötü bulduğum örneklerden bahsetmeyeceğim. Sizler şirketlerde WC koridorunda bir öneri kutusu görüyorsanız, anahtarı kaybedilmiş, en son 8 ay önce filan kapağı açılmış, içerisinde boş öneri formu bile kalmamış! zaten bu tarz örnekler yeterli şekilde kendilerini anlatacaktır.

Önce-sonra kaizen formu genellikle bir iyileştirme fikrini tanımlamak veya gerçekleşmiş iyileştirmeyi tanımlamak veya görselleştirmek için kullanılır. Öneri sistemi ile de kullanılabilir, farklı anlatımlar içerisinde de kullanılabilir.

Temel özellikleri

Problemin tanımlandığı ve problemin görselleştirildiği bir alana sahiptir.
İyileştirme fikrinin veya iyileştirmenin tanımlandığı ve görselleştirildiği bir alana sahiptir.
Farklı yöntemler kullanılsa da manuel doldurulması gerektiğine inananlardanım. Teknoloji düşmanı değilim. Lakin sahadaki ekibin ulaşa bilirliği dikkate alındığında kalem ve kağıt kullanımının halen en uygun yöntem olduğunu düşünüyorum. En azından bir çok şirket açısından.
Kaizen çeşidinin tanımlandı alana sahiptir.
Yapılan yatırım ve elde edilen faydanın tanımlandığı alanlar söz konusudur. Maliyet getirisi/faydası olmayan iyileştirmelerde yazı olarak fayda bu alana yazılabilir. Kalite, iş güvenliği vb.
Temel özellikleri arttırabiliriz. Bu organizasyona, formun tasarımına vb. göre değişiklik gösterebilir. Ama ana amaç, çalışanların yaratıcı potansiyellerini ve iyileştirme fikirlerini sistematik biçimde almak, değerlendirmek ve uygun olanları hayata geçirmek olduğunu asla ıskalamamalıyız. Bunu yaparken kişinin fikrini ortaya koyması ve bunun değerlendirilmesi ile kişiye verilen değer artacaktır.

ana amaç, çalışanların yaratıcı potansiyellerini ve iyileştirme fikirlerini sistematik biçimde almak, değerlendirmek ve uygun olanları hayata geçirmek olduğunu asla ıskalamamalıyız.

Birde talihsiz söylemler söz konusudur önce-sonra kaizen'ler ile, küçük kazanımlar elde edileceğinden bahseder bir çok zaman bazı kimseler. Oysa bu büyük bir yanılgıdır.

Yıllık faydası 45.000€ olan önce-sonra kaizen'i bizzat ben kendim yaptım.

%8 fire oranını, %3,5'a düşüren ve bu sayede yıllık 100.000€ dan fazla maliyetin çöpe gitmesini de bir başka organizasyonda yine bizzat ben kendim yaptım.

Şuna eminim ama ispat edemem, birkaç kişinin ölümü ve daha fazla sayıda insanın iş kazası sonucu ciddi yaralanmasının da önüne geçmişimdir.

Aslında küçük faydalar kazandırdığı düşünülen ve söylenen yaklaşım ile çok büyük getiriler ve faydalar elde etmek mümkün. Tabi ki her önce-sonra kaizen ile bu ölçekte bir fayda elde edilebileceğini iddia etmiyorum. Küçük, orta veya büyük faydalar elde edilecektir.

Süreçlerimiz ne olursa olsun, içerisinde gerçekten katma değer sağlamayan irili ufaklı onlarca sorun mutlaka vardır. Bunların her birini bir sistematik ile ele alarak çözümler üretildiğinde, mevcut verimliliğin çok daha iyi noktalara doğru ilerlediğini görmek mümkün olacaktır.

Okumak ve öğrenmek yetmez! Eyleme de geçmek gerekiyor.

Ümit Hız

Diğer Blog Yazıları